Reklama

KUL Lublin, 15 X 2020

Jan Paweł II ustawodawca Kościoła – wprowadzenie w problematykę

Niedziela Ogólnopolska 48/2020, str. I-VIII

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jan Paweł II był 264. biskupem Rzymu. Jego pontyfikat trwający 26 lat i 6 miesięcy był jednym z najdłuższych w dziejach Kościoła. Podczas tego pontyfikatu doszło do wielu różnorodnych zmian w Kościele również na płaszczyźnie prawnej oraz, dzięki zawartym w tym okresie konkordatom, w systemach prawnych poszczególnych państw.

Największym dokonaniem ustawodawczym Jana Pawła II jest kompleksowa reforma prawa kanonicznego zgodna z wytycznymi II Soboru Watykańskiego, której efektem są dwa kodeksy prawa kanonicznego. W 1983 r. promulgował on Kodeks Prawa Kanonicznego dla Kościoła łacińskiego, a w 1990 r. – Kodeks Kanonów Kościołów Wschodnich.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Jan Paweł II wydał: 14 encyklik, 15 adhortacji apostolskich, 11 konstytucji apostolskich, 45 listów apostolskich, promulgował Katechizm Kościoła Katolickiego, opracowany w świetle Tradycji według autorytatywnej interpretacji Soboru Watykańskiego II, mianował 231 kardynałów (oraz jednego in pectore), zwołał 15 zgromadzeń Synodu Biskupów (7 zwyczajnych i 8 specjalnych). Utworzył wiele diecezji i kościelnych jednostek terytorialnych, szczególnie w Europie Wschodniej. Podpisał 76 konkordatów. Dnia 21 stycznia 1983 r. konstytucją Divinus perfectionis Magister zreformował sposób dochodzenia kanonicznego dotyczącego beatyfikacji i kanonizacji. Ogłosił też akty wykonawcze do tej konstytucji, którymi są: Normy Kongregacji Spraw Kanonizacyjnych oraz Dekret generalny Kongregacji Spraw Kanonizacyjnych na temat sług Bożych z dnia 7 lutego 1983 r. Podczas 198 ceremonii kanonizował 483 osoby (w tym 401 męczenników) i beatyfikował 1339 (w tym 1033 męczenników).

Utworzył nowe instytucje: Papieską Radę ds. Rodziny, Papieską Radę ds. Kultury, Watykańskie Centrum Telewizyjne; podzielił Kongregację Sakramentów i Kultu Bożego na Kongregację ds. Sakramentów i Kongregację ds. Kultu Bożego; powołał Papieską Radę do Interpretacji Tekstów Prawnych, Papieską Komisję ds. Apostolstwa Służby Zdrowia. Generalnej odnowy Kurii Rzymskiej dokonał, promulgując konstytucję apostolską Pastor bonus i regulamin dla Kurii Rzymskiej.

W 1986 r. promulgował konstytucję apostolską Spirituali militum curae, w której uregulował kwestie dotyczące duszpasterstwa wojskowego. Duszpasterstwo ludzi morza uregulował, ogłaszając motu proprio Stella maris. W konstytucji apostolskiej Universi Dominici gregis promulgował normy dotyczące wakatu Stolicy Apostolskiej i wyboru biskupa Rzymu.

Akty normatywne związane z posługą nauczania to konstytucje apostolskie: Sapientia christiana, dotycząca uniwersytetów i wydziałów katolickich, oraz Ex corde Ecclesiae – o uniwersytetach katolickich oraz instytutach studiów wyższych.

Próba wyliczenia bardzo bogatej działalności Jana Pawła II upoważnia do stwierdzenia, że był on najwybitniejszym ustawodawcą w historii Kościoła powszechnego i w pełni zasługuje na to, aby został patronem Europy i doktorem Kościoła.

2020-11-25 11:05

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

W diecezji kieleckiej dwóch kapłanów odeszło tego samego dnia

2025-10-25 15:42

[ TEMATY ]

diecezja kielecka

śmierć kapłana

diecezja.kielce.pl

W piątek, 24 października 2025 roku, zmarło dwóch kapłanów: ks. Rafał Palacz oraz ks. Marcin Bajer. Informacje o ich śmierci pojawiły się na stronie diecezjalnej.

Ks. Rafał Palacz, wikariusz parafii w Sokolnikach, miał 48 lat. Jak poinformowała diecezja, szczegóły uroczystości pogrzebowych zostaną ogłoszone w najbliższych dniach.
CZYTAJ DALEJ

Jezus zawstydza swoich przeciwników

2025-10-01 11:38

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii Łk 13, 10-17

Poniedziałek, 27 października. Dzień Powszedni.
CZYTAJ DALEJ

Rozwój serwisu internetowego Cyfrowa Biblioteka Diecezjalna w Sandomierzu

2025-10-27 12:38

Ks. Wojciech Kania/Niedziela

Biblioteka Diecezjalna w Sandomierzu po raz kolejny udostępniła w Internecie swoje cenne zbiory biblioteczne i archiwalne. Stało się to możliwe dzięki dofinansowaniu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu rządowego Kultura Cyfrowa. Środki te, wysokości 50 tys. zł, przeznaczone zostały na zadanie pod nazwą Rozwój Cyfrowej Biblioteki Diecezjalnej w Sandomierzu. Digitalizacja i udostępnienie zbioru rękopisów. Łączny koszt wszystkich prac związanych z tą inicjatywą wyniósł 62 780 zł.

Celem projektu był rozwój i zwiększenie atrakcyjności serwisu Cyfrowa Biblioteka Diecezjalna w Sandomierzu. Wspomniane repozytorium cyfrowe diecezjalna książnica prowadzi już ponad 15 lat. Odpowiednią infrastrukturę pozwalającą na przechowywanie i udostępnianie zdigitalizowanych wersji obiektów piśmienniczych zainstalowano pod koniec 2008 r. Pierwsze skany opublikowano już w styczniu 2009 r. Od tego czasu do biblioteki cyfrowej trafiło 2 677 obiektów. Wśród nich są manuskrypty średniowieczne, nowożytne rękopisy biblioteczne, inkunabuły, starodruki, książki i czasopisma z XIX i XX w., dokumenty pergaminowe, archiwalia, muzykalia i wiele innych. Z racji na rosnącą liczbę skanów koniecznym było stałe powiększanie przestrzeni dyskowej do ich przechowywania. Obecnie znajdują się one już na czterech macierzach dyskowych. Zadanie zrealizowane w 2025 r. zakładało zakup jednej z nich, gdzie wgrywane są najnowsze pliki. Cyfrowe wersje obiektów udostępniane są Internecie poprzez serwis oparty na oprogramowaniu dLibra. Od 2008 r. był on już kilkukrotnie aktualizowany. W chwili obecnej jest to już szósta wersja tegoż oprogramowania. Od momentu udostępnienia pierwszych skanów Cyfrowa Biblioteka Diecezjalna w Sandomierzu odnotowała prawie 10 milionów unikalnych wizyt. Można z niej korzystać z dowolnego miejsca na świecie i jest to całkowicie darmowe.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję