Kim będzie nowy papież? Jakie cechy musi mieć osoba, która przeprowadzi katolicką wspólnotę przez wyboiste drogi trwającego stulecia? Te pytania zadaje wybitny znawca papiestwa George Weigel w książce, która już zapoczątkowała dyskusję w Kolegium Kardynalskim. Jej tłumaczenie trafia teraz do polskich czytelników.
Autor, który znany jest z wyrazistych poglądów, zastanawia się, co z doświadczeń pontyfikatów Jana Pawła II, Benedykta XVI i Franciszka zaczerpnie nowy papież. Osoba, która zasiądzie na tronie piotrowym, nie będzie już ukształtowana przez doświadczenia Soboru Watykańskiego II, który zainicjował aggiornamento Kościoła – podkreśla Weigel. A to już samo w sobie oznacza koniec pewnej epoki.
Pytanie o nowego papieża jest zarazem punktem wyjścia refleksji nad stanem Kościoła XXI wieku i piętrzącymi się przed nim wyzwaniami, których społeczno-kulturowe podłoże tkwi m.in. w fałszywym postrzeganiu koncepcji osoby ludzkiej. Komunizm z socjalizmem obiecały światu ekonomiczną i polityczną równość, rewolucja seksualna – szczęście i zrównanie kobiet z mężczyznami, konsumpcjonizm – zadowolenie z dóbr materialnych. Czy te obietnice gdzieś się spełniły? Zamiast tego przyniosły poczucie lęku, osamotnienia i braku punktu odniesienia. Jedynie chrześcijaństwo daje lekarstwo na epidemię nihilizmu i dehumanizacji tego stulecia. Autor w tym wymiarze widzi wielkie zadanie stojące przed nowym papieżem. Czy je udźwignie?
Następny papież.
Urząd Piotra i misja Kościoła George Weigel
Wydawnictwo: W drodze
Liczba stron: 128
Federacja Rosyjska prowadzi na Ukrainie wojnę agresywną, dopuszczając się szeregu niewyobrażalnych zbrodni wojennych, podczas gdy Ukraina broni swojego istnienia i suwerenności. Dlatego watykańska misja pod przewodnictwem kardynała Matteo Zuppiego nie może traktować symetrycznie obydwu stron - pisze w swoim felietonie na łamach portalu The First Things znany amerykański intelektualista katolicki i biograf Jana Pawła II, prof. George Weigel.
Asymetrię obydwu stron Weigel streszcza słowami: jeśli Rosja przegra, to przegra tylko wojnę. Jeśli przegra Ukraina, straci Ukrainę. Jego zdaniem ta zasadnicza asymetria i jej implikacje dla powojennego pokoju nie zostały w pełni zrozumiane przez Stolicę Apostolską. Cytuje wypowiedzi zasłyszane ostatnio, gdy na początku maja pracował w Rzymie, że żądanie prezydenta Ukrainy Wołodymyra Zełenskiego wycofania wszystkich sił rosyjskich z okupowanego terytorium Ukrainy utrudni negocjacje pokojowe. Zwraca uwagę, iż takie wypowiedzi świadczą o braku zrozumienia, że prezydent Zełenski wyraża wolę swojego narodu, a nie zachęca go do nieuzasadnionych żądań. „Podobnie słyszano o obawach Watykanu dotyczących rzekomo skrajnych stanowisk w sprawie wojny zajmowanych przez Polskę i kraje bałtyckie - tak jakby nie było uzasadnionych obaw, że wszelka forma rosyjskiego zwycięstwa na Ukrainie umieści te kraje (i Mołdawię) jako następne na liście zdobyczy usiłującego cofnąć rezultat zimnej wojny Władimira Putina” – podkreśla amerykański intelektualista.
W piątek rano członkowie Polonijnej Rady Duszpasterskiej Europy - którzy w Rzymie rozpoczynają doroczne obrady - uczestniczyli w Mszy św. sprawowanej przy grobie św. Jana Pawła II. Liturgii przewodniczył kard. Konrad Krajewski, a koncelebrowali bp Robert Chrząszcz - delegat KEP ds. Duszpasterstwa Emigracji Polskiej oraz rektorzy Polskich Misji Katolickich i duszpasterze polonijni z Europy. „Po to spożywamy codziennie Jezusa, aby Go codziennie reprezentować” - mówił w homilii jałmużnik papieski.
Kard. Krajewski wskazał, że dzisiejszą Ewangelię można zawrzeć w jednym zdaniu: „Nie pytaj się kto jest moim bliźnim; ale bądź bliźnim dla drugiego”.
Gdy sięgamy po różaniec i przesuwamy paciorki w rytm słów „Zdrowaś Maryjo”, rzadko zastanawiamy się, jak powstaje ten przedmiot tak bliski sercu każdego wierzącego.
Dla wielu to po prostu narzędzie modlitwy. Ale za każdym z tych różańców stoi konkretna historia – dłonie, które go wykonały, serca, które włożyły w jego powstanie miłość, wiarę i przede wszystkim cierpliwość, bo wykonanie różańca wymaga wielu godzin precyzyjnej pracy. W Częstochowie, u stóp Jasnej Góry, ta historia ma swoje imię – Kristarex.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.