Reklama

W Pleszy na Święta zawsze jest śnieg

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W Boże Narodzenie chłopcy, począwszy od małych dzieci po dorosłych mężczyzn, tworzą drużyny i chodzą od chaty do chaty, kolędując. W domach zostają gospodarz i kobiety, aby przyjąć i ugościć kolędników. - Kolędy śpiewamy na tradycyjne polskie melodie - mówi mieszkający na Bukowinie Bolek Majerik
Choć to Rumunia, w Pleszy żyją sami Polacy. Żeby poznać genezę powstania wioski, trzeba cofnąć się 200 lat, kiedy to mieszkańcy starej Galicji migrowali w poszukiwaniu pracy i warunków do godnego życia. Mogli to znaleźć właśnie na Bukowinie. Choć wiele lat minęło, zabory się skończyły, a granice zmieniły, kolejne pokolenia już tu pozostały. Plesza jest najmniejszą wioską na tym terenie, liczy ok. 200 mieszkańców.

O rzeźbach Bolka Majerika piszą nawet na Wikipedii

Reklama

Bolek Majerik ma 40 lat. W sumie podczas kilku pobytów w Polsce spędził ponad 6 lat. Po raz pierwszy przyjechał w latach 80. Po prostu chciał zobaczyć Warszawę.
- To był inny, magiczny świat. Pamiętam monumentalny Pałac Kultury, który wielu Polaków chciałoby zburzyć. To miejsce ma swojego ducha, to budowla, która wyróżnia się wśród wielu innych wieżowców stolicy - mówi.
Bywał jeszcze potem w naszym kraju, jednak nie wszystkie te pobyty wspomina mile.
- W Polsce trzeba zawsze podpisywać umowę. Inaczej są problemy z pracodawcą i wypłatą - mówi.
Majerik to artysta samouk. Od 20 lat rzeźbi w kamieniu i drewnie. Na obrzeżach Pleszy można spotkać wiele jego dzieł, prezentujących Chrystusa, postacie biblijne, zwierzęta, ludzi w różnych pozach. Wszystkie wykute w skale lub drewnie. Informacje o nich można znaleźć nawet na Wikipedii, czyli internetowej encyklopedii.
Przed kilku laty Bolek Majerik dostał życiową szansę. Otrzymał stypendium i dostał się na Akademię Sztuk Pięknych w Poznaniu. Uczył się przez cztery lata, potem stypendium nie zostało przedłużone i musiał przerwać studia. Ale cieszy się z nabytej wiedzy i fachu. Dodaje, że on też coś zostawił uczelni po sobie.
- Dzięki mnie powstała pracownia rzeźby w kamieniu. Na początku ociągali się ze spełnieniem mojej prośby, więc ja kułem w kamieniu na podwórku przed szkołą, w takiej jakby pracowni plenerowej. W końcu chyba mieli tego dosyć, bo zrobili pracownię i inni też zaczęli z niej korzystać - wspomina.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Kombajn by się przewrócił

Po każdym pobycie w Polsce Bolek Majerik z radością wraca na Bukowinę. - Tu jest moje miejsce, tutaj czuję się szczęśliwy - mówi. Choć życie tu nie jest łatwe, z pewnością ma swój urok i niepowtarzalny klimat. Do Pleszy nie tylko nie dotarła jeszcze nowa cywilizacja w postaci komputerów czy internetu, ale też nie dotarły nowoczesne naleciałości językowe. Tutejsi mieszkańcy mówią starą gwarą, nie używają takich słów, jak „sorry” czy nawet „weekend”, pozdrawiają się słowami: „Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus”. Żyją przede wszystkim z pracy własnych rąk. Posiadają małe gospodarstwa, hodują zwierzęta: bydło, kury, świnie. Nie ma tu za wiele mechanizacji, traktorów ani tym bardziej kombajnów, które na tutejszych terenach łatwo mogłyby się przewrócić. Do pracy używa się przede wszystkim koni, zboże kosi się kosą i zbiera ręcznie.
- W naszym kościele co niedzielę mamy Mszę św. W tygodniu nikt do kościoła nie chodzi, bo fizycznie nie ma czasu. Ludzie modlą się pracą - opowiada rzeźbiarz. - W razie potrzeby wzywany jest ksiądz z sąsiedniej miejscowości.
Mieszkańcy Pleszy, choć żyją na rumuńskiej ziemi, żywo kultywują polskie tradycje i zwyczaje. Na Wszystkich Świętych zapalają znicze na grobach, a w Wielki Tydzień budują Boży Grób. Do najbardziej uroczystych świąt z całą pewnością należy Boże Narodzenie.
- Nie wiem, jak to się dzieje, ale zawsze wtedy jest śnieg i to sprawia, że ta atmosfera jest naprawdę niesamowita - mówi Majerik.
W Wigilię obowiązuje ścisły post o chlebie i wodzie, a po zmroku wszyscy zasiadają do wspólnej wieczerzy. Nie ma dwunastu potraw, ale na stole nakrytym białym obrusem musi się znaleźć pszenica gotowana, groch i ryba z grzybami. Ojciec rodziny dzieli wśród wszystkich opłatek.
- Każdy dba o to, żeby być wtedy w łasce uświęcającej, bo spożywa się mistyczne Ciało Chrystusa - mówi Majerik. Pod stołem jest siano. Nie wkłada się go pod obrus, bo tam Nowonarodzony nie mógłby się zmieścić, a siano jest przecież przygotowywane na przyjście Dzieciątka do domu mieszkającej w nim rodziny. Jest też, oczywiście, przystrojona choinka. O północy wszyscy udają się na Pasterkę. Kiedyś trzeba było chodzić 10 kilometrów, od kilku lat miejscowy ksiądz obsługuje tylko dwa kościoły, a Pasterka jest odprawiana na miejscu. Przez dwa dni świąt mali chłopcy i dorośli mężczyźni chodzą od domu do domu i kolędują.
- Kolędy śpiewamy na tradycyjne, piękne polskie melodie. Niestety, w Polsce coraz częściej pojawia się tendencja do ich upraszczania, a Polska ma przecież jedyne w swoim rodzaju kolędy na świecie - mówi Bolek Majerik. Słuchając jego słów, łatwo spostrzec, że mieszkający na Bukowinie rodacy nie są skażeni powszechną obecnie komercjalizacją wszystkiego, co święte, wzniosłe czy wręcz mistyczne.

„Śpiew wilka”

Majerik, oprócz tego, że jest rzeźbiarzem, pisze również wiersze. Przed kilkoma tygodniami ukazał się czwarty tomik jego poezji pt. „Śpiew wilka”. Do jego wydania w dużej mierze przyczynił się przemyślanin Marek Pantuła, który niejednokrotnie organizował pomoc charytatywną dla mieszkańców Bukowiny. Zresztą w okolicach nadsańskiego miasta Bolek Majerik ma wielu przyjaciół i odwiedza ich podczas każdego pobytu w ojczyźnie, którą dla niego zawsze jest Polska, bo - jak mówi - czuje się „jak gałąź odcięta od drzewa i zasadzona na nowej ziemi. Ale ciągle pozostaje tym samym drzewem”.

2010-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Cecylia - patronka muzyki kościelnej

Niedziela płocka 46/2003

[ TEMATY ]

św. Cecylia

pl.wikipedia.org

22 listopada Kościół obchodzi wspomnienie św. Cecylii. Należy ona do najsłynniejszych męczennic Kościoła rzymskiego. Żyła na przełomie II i III w. Jako młoda dziewczyna, złożyła ślub czystości. Mimo iż zmuszono ją do małżeństwa z poganinem Walerianem, nie złamała swego przyrzeczenia, lecz pozyskała dla Chrystusa swego męża i jego brata. Wszyscy troje ponieśli śmierć męczeńską. Jakub de Voragine w Złotej legendzie w taki oto sposób pisze o św. Cecylii: „Gdy muzyka grała, ona w sercu Panu jedynie śpiewała. Przyszła wreszcie noc, kiedy Cecylia znalazła się ze swym małżonkiem w tajemniczej ciszy sypialni. Wówczas tak przemówiła do niego: Najmilszy, istnieje tajemnica, którą ci wyznam, jeśli mi przyrzekniesz, że będziesz jej strzegł troskliwie. Jest przy mnie anioł Boży, który mnie kocha i czujnie strzeże mego ciała. Będziesz go mógł zobaczyć, jeśli uwierzysz w prawdziwego Boga i obiecasz, że się ochrzcisz. Idź więc za miasto drogą, która nazywa się Appijska i powiedz biedakom, których tam spotkasz: Cecylia posyła mnie do was, abyście pokazali mi świętego starca Urbana. Skoro ujrzysz jego samego, powtórz mu wszystkie moje słowa. A gdy on już oczyści ciebie i wrócisz do mnie, wtedy ujrzysz i ty owego anioła. Walerian przyjął chrzest z rąk św. Urbana. Wróciwszy do Cecylii znalazł ją w sypialni rozmawiającą z aniołem. Anioł trzymał w ręce dwa wieńce z róż i lilii i podał jeden z nich Cecylii, a drugi Walerianowi, mówiąc przy tym: Strzeżcie tych wieńców nieskalanym sercem i czystym ciałem, ponieważ przyniosłem je dla was z raju Bożego. One nigdy nie zwiędną ani nie stracą swego zapachu i nigdy nie ujrzą ich ci, którym czystość nie jest miła”. Pierwszym miejscem kultu św. Cecylii stał się jej grób w katakumbach Pretekstata, gdzie zachowała się grecka inskrypcja „Oddała duszę Bogu”. Następnie kryptę powiększono, przyozdabiając jej sklepienie malowidłem przedstawiającym Świętą w postaci orantki. Pierwsze ślady kultu liturgicznego Świętej męczennicy zawiera Sakramentarz leoniański z V w., gdzie znajduje się 5 formularzy mszalnych z własnymi prefacjami. Z kolei w aktach synodu papieża Symmacha z 499 r. znajduje się wzmianka o kościele pw. św. Cecylii wzniesionym w połowie IV w. Inną sławną świątynią dedykowaną Świętej jest bazylika zbudowana przez papieża Paschalisa na rzymskim Zatybrzu w początkach IX w., gdzie złożono pod ołtarzem jej doczesne szczątki. Za patronkę muzyki kościelnej uznano św. Cecylię dopiero pod koniec średniowiecza. Miało to swoje źródła w błędnym rozumieniu treści jednej z antyfon oficjum brewiarzowego: Cantantibus organis Coecilia Domino decantabat. Owo sformułowanie antyfony spowodowało powstanie licznych przedstawień ikonograficznych św. Cecylii, która gra na instrumencie przypominającym organy. W nawiązaniu do tej średniowiecznej tradycji od XVI w. w Kościele zachodnim zaczęły powstawać stowarzyszenia, których celem było pielęgnowanie muzyki kościelnej. Największy jednak rozgłos zyskało Stowarzyszenie św. Cecylii, które powstało w Bambergu w 1868 r. Dążyło ono do odnowienia prawdziwej muzyki kościelnej poprzez oczyszczenie liturgii z elementów świeckich i przywrócenia w liturgii chorału gregoriańskiego oraz polifonii Szkoły Rzymskiej. Rychło ruch cecyliański rozszerzył się na cały Kościół powszechny, a wybitni kompozytorzy dedykowali jej swoje dzieła.
CZYTAJ DALEJ

„Pionki” pójdą pierwsze

2025-11-22 08:01

[ TEMATY ]

felieton

Andrzej Duda

Samuel Pereira

Materiały własne autora

Samuel Pereira

Samuel Pereira

Gdy Andrzej Duda powiedział w wywiadzie dla Telewizji wPolsce24: „To są pionki. To Tusk decyduje tutaj. Pytanie, kto Tuskowi wydaje polecenia”, wielu usłyszało w tym jedynie polityczną publicystykę, a krytycy skupili się na samym słowie „pionki”. Ale jest w tym co mówi były prezydent także inna warstwa, dużo ważniejsza.

To ta sfera dotycząca odpowiedzialności. Władza, nawet jeśli wykonywana „na polecenie”, nie jest zwolnieniem z winy. Bo każdy pionek to jednak konkretna osoba, z własnym podpisem, decyzją, decyzją sprzeciwu lub jej brakiem.
CZYTAJ DALEJ

Bp Włodarczyk: Akcja Katolicka to wspólnota ludzi odważnych, którzy nie chcą wyręczać się innymi

„Akcja Katolicka to wspólnota ludzi odważnych, którzy nie chcą wyręczać się innymi” - uważa bp Krzysztof Włodarczyk. Z okazji święta patronalnego Akcji Katolickiej, jego słowo zostało odczytanie podczas dorocznych obchodów, jakie miały miejsce 22 listopada w Centrum Edukacyjno-Formacyjnym Diecezji Bydgoskiej.

Uroczystość Jezusa Chrystusa, Króla Wszechświata jest okazją do modlitwy w wymiarze diecezjalnym, podsumowania działalności i powierzenia Panu Bogu konkretnych zadań. - W tym roku kładziemy akcent na formację księży asystentów oraz członków Akcji Katolickiej w oparciu o katolicką naukę społecznej. Zależy nam na promowaniu życia opartego na zasadach chrześcijańskiego życia w prawdzie, solidarności i miłości oraz ścisłej współpracy z hierarchią kościoła w Polsce i na świecie - powiedziała w rozmowie z KAI Beata Marks, prezes Diecezjalnego Instytutu Akcji Katolickiej. Mówiła również o podejmowaniu działań w celu zbliżenia się różnych ruchów i stowarzyszeń, a tym samym wspólnej pracy na rzecz swoich środowisk. - Poprzez świadectwo i przyznawanie się do wiary mamy być w Kościele misjonarzami - dodała Marks.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję